söndag 16 oktober 2011

Pappas goda kötttfärslimpa - smalare alternativ 10 propoints

Detta är ett supergott recept på köttfärslimpa som jag fått av min far, har dock modifierat lite för ett slankare resultat. I orginalreceptet täcks färsen med baconskivor (1 paket). Mycket gott men för mig som Viktväktare för mycket points.

4 portioner

500 g nötfärs 10%
ca 1-2 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 krm malen ingefära
2 krm colmans senapspulver
1 ägg
1 msk finhackad gul lök
4 msk buljong
3 msk skorpmjöl

2 dl köttbuljong
1 dl milda mini 7%
2 tsk svartvinbärs gele

8 potatisar

Blanda skorpmjölet med ägget, 4-6 msk buljong och kryddorna. Tillsätt färsen rör ihop väl.
Forma färsen till en limpa och lägg den på ett välsmort eldfast fat.

Sätt in i nedre i ugn 225 g ca 15 min eller tills köttet börjar få färg. Tillsätt buljongen och grädden vid sidan o färsen. Sänk teperaturen till 170grader och grädda ytterligare 25-30 min under ösning.

Häll av stekskyn från färsen och sila i en kastrull. Späd ev med mer vätska. Låt såsen koka ihop och tillsätt lite gele. Red ev med lite redning om ni önskar tjockare sås.
Servera med kokt potatis och grönsaker efter tycke och smak.

Bon apetit!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar