söndag 4 mars 2012

Söndag och vårkänslor - Mammas & Pappas köttfärslimpa till middag 11 propoints

Idag har jag varit pigg och glad. Ingen fest denna helgen så ingen baksmälla. Så skönt.
Imorgon är jag ledig och då ska jag och min tärna gå och köpa klänning. Tror jag har bestämt mig. Så spännande.

Idag har jag fått pyssla om Fredrik, han var lite lätt sliten efter pokerkvällen igår. Men det är inte mer än rättvist när han ALLTID tar hand om mig när jag är bakis och svag.

Var en sväng till Blomsterlandet och köpte lite liljor men insåg att det är lite väl tidigt kanske att ställa ut dem, ska ju bli rätt mycket minusgrader framöver. Får avvakta lite till. Men man är ju så sugen, får vårkänslor när solen tittar fram. Vi tog till och med årets första fika på altanen idag. Kallt men härligt.

Idag lagade jag vår favorit köttfärslimpa till middag, så underbart god som på den tiden då mamma & pappa gjorde den. Fick utskällning sist när jag skrev pappas köttfärslimpa, Mamma blev djupt upprörd då det visade sig att hon var den som lagade den först. Vad minns jag? Jag har ju ärvt pappas teflonminne.

Men idag gjorde jag Hasselbackspotatis till istället, originalet är faktiskt så. Då får man lägga till 1 propoint per portion för smör, riven parmesan och ströbröd.
4 tsk milda culiness
1 msk riven parmesanost
1/2 msk ströbröd.

Skiva potatisen men inte rakt igenom, pensla med smör och salta. In i ugn ca 225 grader i ca 45 min. Pensla med resterande smör och strö över blandad ost och ströbröd de sista 5 minuterna.

Har lite poäng över idag då det inte blev nån lunch eftersom vi åt frukost rätt sent. (Oj vilken pekpinne jag hade fått av min konsulent på Viktväktarna) Man ska inte hoppa över måltider. Man ska äta lite och ofta. Jaja säger jag, alla gör det som funkar för en själv. Och för mig funkar det att hoppa över en måltid ibland. Så med det sagt blir det lite varma bär med lättglass i soffan ikväll.

Oj jag glömde nästan berätta. Jag har haft en "dröm låda" dvs en låda med kläder som är på tok för små för heffaklumpen (läs mig) men eftersom heffaklumpen snart är ett minne blott så kunde jag idag konstatera att ALLA plagg i lådan numera passar, mer eller mindre. Vissa var tom för stora. Yes, jippie, jabadabadoooooo. Skönt att kunna ta på resultatet, inte bara siffror på en våg liksom.

Over & out


4 kommentarer:

  1. Vilken härlig kämpe du är cissi =)
    Kram Jennie Svanebo

    SvaraRadera
  2. Tack Jenny, va go du är.

    SvaraRadera
  3. Hej hej.. håller du fortfarande på med VV?
    Hur mycket har du gått ner och på hur lång tid?
    kram och pepp

    SvaraRadera
  4. Hej Emma-isabella,

    Ja jag håller fortfarande på, tror att för mig handlar det om att vara viktväktare resten av livet. Jag tar ju god tid på mig eftersom jag samtidigt gillar att njuta i tillvaron. Har strax ätit enl viktväktarna i två år. Har gått ner ca 20 kilo. Går upp lite när jag reser och sen jobbar jag ned dem. har ett par svåra kilon kvar till mitt mål men jag stressar inte.

    Lycka till!!

    SvaraRadera