lördag 3 mars 2012

Entrecote med rödvinsås och rotsaker 15 propoints

Home alone ikväll och då måste man ju ha nått gott.

Köpte en stor skiva entrecote så det här receptet kan definitivt bli billigare pointsmässigt om man tar en mindre bit. Men idag lyxar jag. Och det fanns faktiskt inga mindre om jag ska vara ärlig.

Entrecote med rödvinsås och rotsaker 15 propoints

1 portion

Sås:
1 scharlottenlök
1/2 dl rödvin
1 dl vatten
1/4 dl balsam vinäger
1 msk kalvfond
Salt & peppar

Fräs löken och häll på allt och reducera ner till ca 1/2 dl. Sila

Rotsaker:
1 liten potatis
1 liten palsternacka
1 morot
1/2 gul lök
1/2 tsk olja
1 tsk honung
Salt & peppar
10 gram fetaost Max 25%

Dela rotsaker och lägg i ugnsform. Krydda med salt, peppar och honung.
In i ugn ca 20 min. Smula över feta ca 5 min innan det är klart.

Salta och peppra köttet. Stek hastigt i het panna.
Lägg upp på tallrik tillsammans med rotfrukter, rödvinsås och ev lite kokta sockerärtor.

Var så gott så jag nästan trilla av stolen.

Snart blir det Mello på tv och smågodis. Har köpt 150 gram väl utvalda bitar (14 propoints) som ska njutas med andakt. Vad har man annars bonuspoängen till?

Fredrik är iväg och spelar poker med grabbarna så jag har hela soffan för mig själv.

Over & out






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar