torsdag 22 mars 2012

Kokt lax med pepparrotssås 12 propoints

Hallå i stugorna,

Ett par dagars tystnad, trodde ni att ni blivit av med mig va?
Icke sa nicke. Var ute och käkade häromdagen så jag slapp laga mat. Jippie. Käkade fisk och höll mig till min propoins budget. Bra där!

Idag testade jag ett Viktväktar recept ur veckans viktiga, gjorde om det lite bara. Blev supergott. Laga och njut.

Imorgon blir det date weekend, romantisk trip till hemlig destination, Fredrik är spänd som ett barn på julafton. Såååå kul. Ska bli jättemysigt, var ett tag sedan vi hade date nu.



Kokt lax med pepparrotssås 12 propoints

2 portioner

300 g laxfilé
2 1/2 dl minimjölk
1 msk mjöl
1 msk milda culiness
1 msk riven pepparrot
Halv citron
4 potatis
Broccoli
Salt & vitpeppar
1 Lagerblad
4 kryddpepparkorn

Koka potatis och broccoli.

Gör såsen, smält margarinet i en kastrull. Rör i mjöl och späd med mjölk. Låt koka upp under omrörning. Låt den sjuda på svag värme ca 5 min. Smaka av med salt, peppar och pepparrot.

Lägg rivet citronskal, lagerblad och pepparkorn i en traktörpanna, häll på 1 -1½ dl vatten och lite salt. Låt det koka upp och lägg ner fisken. Låt den sjuda på svag värme ca 5 min. Ta bort ifrån värmen och låt det stå under lock ca 5 min tills den känns fast.

Servera med potatis, pepparrotssås och broccoli. Tips! Riv lite pepparrot och lägg på fisken när den serveras.






Bon apetit - Over & out


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar