söndag 12 maj 2013

Rabarberkompott med vanilj & hallon 2 propoints

Vilken underbar helg det här har varit!

Igår kväll kom vår granne över efter middagen & vi satt ute på altanen och drack kaffe & åt dessert.
Vi blev sittande ute hela kvällen med varsin filt, visst det var lite kallt på slutet men det är så härligt att sitta ute.

Rabarbern växer som ogräs i rabatten så jag var tvungen att göra nått med de som var kvar i frysen från förra året.


Varm rabarberkompott med vanilj & hallon 2 propoints
4 portioner

500 gram rabarber
1 vaniljstång
1 citron
0,5-1 dl sötningsmedel
100 gram hallon
4 dl vaniljglass max 6% fett

Ansa & skär rabarbern i ca 2 cm långa bitar. Lägg dem i en kastrull. Snitta vaniljstången och skrapa ur kärnorna. Lägg ner vaniljstången och kärnorna i rabarbern. Pressa ned citronsaft & socker. Koka ihop till en kompott. Låt den svalna.

Tillsätt hallonen i kompotten & servera med vaniljglass.

Mums!



Idag har solen återigen strålat & bjudit på underbart väder.
Fredrik åkte för att jobba i Göteborg tidigt i morse så jag somnade så sött om och när jag vaknade njöt jag en härlig frukost på altanen.
Sedan tog jag en långpromenad på ca 1 mil, det var superskönt & jag har hittat en perfekt runda att springa & öva inför midnattsloppet i Augusti.

Sedan blev det slappa i solstolen och i övrigt har det varit en rätt "lat" dag.

I morgon är det måndag & tydligen måste vi jobba 5 DAGAR  nästa vecka, löjligt ;)

Over & out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar