tisdag 7 maj 2013

Kycklingsouvlaki med risonisallad och tzatziki 12 propoints

Idag har det nästan känts som sommar ute och självklart blir det grillat hemma på altanen.

Jag har alltid varit skeptisk mot att grilla kyckling då jag har upplevt allt för många grillmiddagar där jag serverats torr & tråkig grillad kyckling, men nu var det dax att se om jag kunde ändra på det. Kyckling är ju så magert & det vore ju kanon om det kunde falla mig i smaken även som grillat.

Sagt & gjort, en middag senare & jag kan bara konstatera.... Rätt tillagad är kyckling på grillen underbart gott.

Kycklingsouvlaki med risonisallad och tzatziki 12 propoints
4 port

Kycklingsouvlaki:
600 g kycklingfilé
3 msk olivolja
2 msk citronsaft
2 vitlöksklyfta
2 tsk oregano
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Risonisallad:
2 dl risoni
100 g blandade salladsblad
4 salladslökar
4 st strimlade, soltorkade tomater
2 nävar färsk basilika
70 g fetaost max 10%
Tomater
Gurka

Tzatziki:
1/2 gurka
2 dl turkisk eller grekisk yoghurt
1 vitlöksklyfta
Salt

Skär kycklingen i tärningar. Blanda ihop resterande ingredienser till souvlakin till en marinad och lägg kycklingen i denna. Marinera ett par timmar eller över natten.

Fortsätt med tzatzikin. Riv gurkan grovt och pressa ur vattnet. Blanda med yoghurten, pressad vitlök och lite salt.

Koka risonin i lättsaltat vatten, låt svalna lite. Blanda risoni med salladsblad, strimlad salladslök, soltorkade tomater, tomater, basilikablad och fetaost i tärningar.

Trä upp den marinerade kycklingen på blötlagda grillspett. Stek eller grilla tills kycklingen är genomstekt, ca 5 min.

Tips!! Om du låter köttet rinna av och inte penslar det under grillning behöver man inte räkna poängen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar