söndag 8 april 2012

Påskafton = Påskbuffe

Igår var det Påskafton. Solen sken , det blåste rätt kallt men det var vackert. Härligt påskväder helt enkelt.
 
Provade oxå min klänning i helgen, var nästan så det kom en tår när mamma hjälpte mig på med den. Kommer verkligen känna mig som en prinsessa på vår stora dag. Men ett par kilo till behöver jag allt tappa för den ska sitta riktigt bra. En bra morot nu när det bara är 8 kilo kvar till målvikt.

 
Blev en jogg runda på 5 kilometer i fredags och en på 4,5 igår. Är riktigt imponerad av mig själv faktiskt. Och jag tycker faktiskt det är riktigt roligt.


Bildbevis
 

Påskafton som det var så blev det påskbuffe. Vissa saker är ju slanka och vissa mindre slanka, men är det påsk så är det. Och mamma & pappa Viktväktar ju inte så det måste ju finnas lite gosaker för alla på buffen. En perfekt ursäkt för att få äta tex rödbetssallad ;)

 
Lagade en smal Jansson a´la Viktväktarna 5 propoints per portion. Tycker personligen inte den var nån höjdare, vissa saker blir liksom inte bra med lättprodukter.

 
4 portioner

 
12 potatisar
1 gul lök
1 tsk margarin
12 st ansjovisfilér
2 dl matlagningsgrädde 4%
2 dl lättmjölk
2 msk ströbröd


Strimla löken och fräs den mjuk, utan att den tar färg, i margarin.
Strimla potatisen i matberedaren
Varva potatis, lök och ansjovis i en ugnsform. Börja och sluta med potatis.
Blanda samman mjölk, grädde och ansjovisspad, häll det över potatisen.
Strö över ströbröd och tillaga i ugn 200° ca 50 min.

Fredrik hade lagat egna köttbullar, jag lagt in löksill, lätt Onsala korv, leverpastej, rödbetssallad, 11% brie, ägghalvor med räkor, påskskinka, prinskorv, ost, bröd, lax osv


Julmust light & lite nubbe. Till dessert gjorde jag äppelknyten med vaniljglass.
En trevlig & god påsk helt enkelt.

Vi spelade TP långt in på småtimmarna, gick som vanligt skitdåligt för mig, och grymt bra för Fredrik. Kampen stod nog mellan min far & Fredrik.

 
Over & out

 




  

2 kommentarer:

  1. Så smarrigt allt såg ut!!

    Duktiga du som sprang, kanske Tjejmilen nästa år?? ;)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Tjejmilen är inget för mig, gillar inte jippon med så mycket folk. Mest trång och jäkligt. Men en mil det ska jag nog klara av iaf framåt hösten ;))

    Kram

    SvaraRadera