fredag 6 april 2012

Lasagne 12 propoints

Äntligen påsk.

Hämtade mamma & pappa på Bromma flygplats igår. Så mysigt att ses. Var ca 7 mån sen sist.

Igår lagade vi Lasagne. Detta recept är inspirerat av min kollega Elin. Tog lite av hennes recept och lite av mitt eget och det blev en god och slank Lasagne.

Lasagne 12 propoints

4 portioner

400 gram nötfärs
1 burk krossade eller passerade tomater
1 gul lök
1 klyfta vitlök
2 tsk olja
Buljongpulver
4 msk ketchup
4 msk tomatpure
Salt & peppar
1 tsk oregano
9 lasagneplattor
2 dl minimjölk
2 msk mjöl
2 dl crème fraîche parmesan & vitlök
100 gram riven ost Max 10%


Fräs lök i olja, pressa i vitlök. Tillsätt färsen och stek. Krydda färsen och tillsätt lite vatten och buljong. Häll i ketchup och tomatpure. Låt puttra ca 20 min under lock.

Häll mjöl i en kastrull och rör ihop med lite av mjölken. Vispa ihop till en slät crème. Tillsätt resten av mjölken och koka upp under omrörning. Låt puttra ca 3 min. Tillsätt crème fraîchen och koka upp.

Spraya lite olja i en ugnsform och häll lite av vita såsen i botten. Lägg på 3 plattor. Häll på hälften av köttfärsåsen och lite vit sås. Lägg på ytterligare 3 plattor. Häll på resterande köttfärssås och sista 3 plattorna. Toppa med resten av den vita såsen och riven ost.

Grädda i ugn 200 grader ca 20 min tills Lasagnen fått en fin färg..

Servera med en god sallad..

Bon apetit!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar