måndag 4 februari 2013

Rödtungsfilé i vittvinssås 12 propoints

I lördags provlagade vi en förrätt inför nästa kockduell, blev riktigt bra. Kommer presentera den på bloggen när vi har haft middagen.

Men en två rätters kan jag i alla fall presentera från helgen.


Rödtungsfilé med vittvinsås 12 propoints
2 personer

400 gram rödtungsfilé

1 dl hackad purjolök
1 dl vitt vin
5 dl vatten
1 lagerblad
5 krossade vitpepparkorn
1/2 msk salt

Till såsen:
1 msk smör
2 dl vätska från fiskkoket
1 tsk fiskfond

1 dl matlagningsgrädde
1 msk maizena

salt och vitpeppar


Rulla fiskfiléerna med det som var skinnsidan inåt. Lägg dem tätt i kastrull.

Koka upp vatten, vin, hackad purjolök, lagerblad, krossad vitpeppar och salt. Sjud ett par minuter utan lock. Sila vätskan över fisken (så slipper man pepparkorn och annat som fastnar inne i fiskruladerna).
Sjud fisken en minut under lock. Dra kastrullen från spisen. Efter ytterligare en minut är fisken färdig.

Vispa ihop grädde och maizena. Häll i vätskan från fiskkoket & fond. Koka såsen sakta ett par minuter. Smaka av med salt. Och rör i smör på slutet för att runda av.

Servera med stekt svamp, kokt potatis & varma grönsaker.






Smördegsknyte med äpple 6 propoints
2 port

1 st fryst smördegsplatta
1 st stort äpple
1/4 dl crème fraiche
1/4 dl mörkt råsocker 
Kanel
1 st ägg till pensling

Till servering:
Light glass 2 dl


Sätt ugnen på 225°. Tina smördegsplattorna. Skär dem mitt itu. Kavla ut dem till kvadrater, ca 15 x 15 cm.

Skala och skär äpplena i tärningar. Blanda med crème fraiche, kanel och socker. Fördela fyllningen på smördegsplattorna. Vik ihop kanterna mot mitten så att det blir ett knyte. Tryck ihop hörnen med tumme och pekfinger.

Lägg knytena på ett bakplåtspapper på en plåt. Pensla med uppvispat ägg. Grädda äppelknytena ca 15 minuter tills de fått färg.




2 kommentarer:

  1. Hej! Jag och min make har varit med i viktväktarna nu sen nyår och har tillsammans gått ner 9 kg tror jag? Vill bara säga stort grattis till din viktnedgång! :D du är riktigt duktig!

    Just nu så tycker jag att det börjar bli jobbigt att skriva upp allt man äter och hålla på att räkna med points... första veckorna var både jag och maken noga med att räkna till varje måltid hur mycket points vi åt. Men nu kommer jag inte ihåg senast vi räknade points? Hur håller man kvar motivationen att fortsätta med pointsen? Sen tycker jag att det är lite jobbigt att behöva göra ett nytt recept varje gång man ska sätta in pointsen i checklistan, varje gång man lagar ny måltid som vi gör lite då och då...

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Ta hjälp av Viktväktarnas APP om ni har smart phone, den är kanon. Har du alltid checklistan med dig. Jag skriver upp allt mer eller mindre trots att jag hållit på i 1 1/2 år. Det är viktigt för framgången, så lätt att man tappar kontroll annars. Likaså väger jag fortfarande det mesta, kött, fisk, ost osv. Ögat har en tendens att uppskatta fel!

    Har ni testat Viktväktarna på nätet? Där kan du skapa och spara din recept. Så har du dom tillgängliga i APPEN sen också. Ett måste för mig.

    Ge inte upp, se detta som en livsstil & inte som en diet.
    Jag måste fortsätta med att tänka som en Viktväktare hela livet annars kommer kilona smyga sig på igen. Sen kan vi viktväktare ta semester ibland ;) Bara vi går tillbaka till "jobbet" sen.

    Lycka till, kämpa på!

    //Cecilia

    SvaraRadera