tisdag 6 november 2012

Kycklinggratäng med parmesanost 7 propoints

Ikväll är det FF hemma, dvs Fredrik fritt. Han är på bio, Skyfall, nya James Bond. Jag såg den förra veckan tillsammans med jobbet, riktigt bra.

Har ju skaffat en Facebook sida och kanske hittar jag några nya läsare den vägen, gilla gärna!!

Fick härliga kommentarer från nya läsare, tydligen är min blogg en inspiration. Va bra, för det är ju mitt mål. Och att ni gillar den ger mig energi att fortsätta. Nått ni saknar på bloggen? Är inte så mycket för att baka och det är ju dessutom mycket points i allt sådant, så det överlåter jag till andra.

Fortsätter med den slanka linjen och idag blev det nått nytt med kyckling.

Kycklinggratäng med parmesanost 7 propoints
2 portioner

2 kycklingfiléer, ca 250 g
1 tsk olivolja
2 tsk sweet chilisås
2 tärnade morötter
1 hackad röd paprika
100 g sockerärter i mindre bitar
200 g halverade cocktailtomater
1 skivad rödlök 
2 tärnade potatisar
2 msk finhackad persilja
4 msk riven parmesan

Givetvis kan man ta vilka grönsaker man själv föredrar, tex Zuccini istället för potatis, då blir denna rätt ännu mindre propoints.


Sätt ugnen på 200 grader. Ansa och strimla kycklingen. Blanda olja och sweet chili. Vänd kycklingen i blandningen.
Blanda grönsakerna och örterna med riven ost. Fördela kyckling och grönsaker i en eldfast form.
Krydda med lite örsalt och vitlök & örter.

Gratinera i nedre delen av ugnen ca 25-30 min.
Om ni inte gillar rotsaker som är lite stuns i så kan man köra grönsakerna ca 10 min innan man tillsätter kycklingen de sista 20 minuterna. Kör man kycklingen 30 min så blir det torr.

Servera med en god grönsallad.



 En god sallad kan förhöjja vilken måltid som helst, 
men piffa upp den lite, som här med morot & sockerärtor.

Det här var riktigt slankt och förvånansvärt gott!

Over & out!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar