måndag 5 november 2012

Dagens middag - Wokad sötstark lövbiff 9 propoints


Skönt med en ledig dag då man inte har massa krav utan tar dagen som den kommer. Idag har jag skapat en Facebook sida för min blogg, gilla gärna den så kan du se mina inlägg direkt på facebook.

Idag lagade jag en lite asiatisk rätt och ni som hängt med mig på bloggen ett tag vet att det inte hör till vanligheterna. Men har börjat öppna mina sinnen mer och mer och har börjat gilla viss asiatisk mat. Det är aldrig försent att lära en gammal hund å sitta ;)


Dagens middag - Wokad sötstark lövbiff 9 propoints
4 portioner

500 gram lövbiff
0,5 dl soja, (japansk, av sojabönor)
0,5 dl farinsocker, (eller honung)
3 msk vitvinsvinäger, (eller den vinäger du har hemma)
1 msk ingefära, färsk, hackad
1 st vitlöksklyfta, pressad
1 tsk olja, att steka i
150 gram sockerärtor
4 st salladslökar) skivad
3 tsk sweet chilisås

Servera med
4 port ris

Strimla lövbiffen tunt. Blanda alla ingredienser till marinaden noga i en skål och lägg i strimlorna. Rör runt så att marinaden täcker allt.

Hetta upp en wok- eller stekpanna med olja (viktigt att det är riktigt hett!) och släng i sockerärtorna. Låt ärtorna få färg, och lägg dem sedan i en skål.

Pannan ska fortfarande vara riktigt het när du skakar av lövbiffen och steker i omgångar. Spara marinaden! Släng med salladslök i varje omgång.

När sista omgången är klar, lägg i allt kött och de stekta sockerärtorna igen. Häll på resterande marinad och låt allt puttra in i en minut.

Servera direkt med nykokt ris.






På lördag ska jag äntligen få njuta av min 40 års present Fredrik gav mig, ett besök på den 2 stjärninga guide Michelin krogen Frantzen/Lindberg. Ser oerhört mycket fram emot det. Vi har en upplevelse utöver det vanliga att se fram emot tror jag. Får nog räkna med en 17-20 serveringar av olika smaksensationer.
Lovar att blogga om det sedan. Kolla in när dom jobbar!!



3 kommentarer:

  1. Googlade runt idag och hittade in på din blogg! Och vilken härlig blogg du har! Trevliga bilder, mycket inspiration (speciellt för en sån som jag, som inte tycker om att laga mat och tröttnat på VV's kokböcker). Fortsätt i samma anda, kommer följa dig dagligen! :)

    SvaraRadera
  2. Känner likadant som föregående talare!
    Du är en stor inspirationskälla, fick ny energi för att ställa mig vid spisen igen, Tack!

    SvaraRadera
  3. Men åhhh va glad jag blir. Så kul att hör att ni gillar den. Det peppar mig och ger mig energi till att fortsätta laga nya rätter & blogga om dem här. Tack!

    SvaraRadera