torsdag 11 oktober 2012

Lurig lax 12 propoints

En helt vanlig torsdag, inga tågförseningar men inte heller några miljoner.

Måste tipsa om en blogg jag börjat läsa, Fredrik Backman som bloggar för Café. http://fredrik.cafe.se/
Han skriver galet underhållande, åtminstone för att passa min humor iaf.

Här kommer ett recept som jag fått av min kollega Alexandra. Riktigt gott sätt att tillaga risoni på.

600 gram laxfilé
2 dl risoni
1 1/2 liter vatten
100 gram philladelfia ost 12%
1 tärning kycklingbuljong
Salt & peppar

Dela laxen i fyra bitar. Lägg med skinnsidan nedåt i en ugnsform. Salta & peppra. Stek i ugnen på 175 grader ca 15 min.

Koka risonin i vatten & buljong i 11 min. Häll av vattnet men spar ca 1 dl av buljongen. Rör ner osten i risonin och tillsätt buljong till du får en lagom krämig konsistens.

Servera med den grillade laxen och en härlig sallad efter tyckte och smak.

Over & out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar