lördag 19 november 2011

Entrecote med jordärtskockspure och balsamicosås 11,5 propoints

Mysig lördag kräver god mat och god dryck. Väl hemma efter vår dag på stan korkar vi upp en flaska vin och gör det vi verkligen älskar att göra tillsammans, laga mat.

Ni kanske märker att jag aldrig talar om vad alkohol kostar i poäng?
Det kostar sjukt mycket. Tex ett glas vitt vin är 5 propoints, en öl 33 cl 5 propoints osv. Det är mycket poäng. Och jag gillar ju att ta mig ett och annat glas, som ni kanske märkt... men faktum är att jag är väldigt slavisk och hård när det gäller allt jag äter men just när det kommer till alkoholen så räknar jag faktiskt inte poäng. Detta har visat sig funka för mig, trots hårda fest kvällar där jag inte räknat poäng så går jag ändå ner i vikt men givetvis får jag ett bättre resultat då jag inte druckit så mycket. Med det sagt så innebär det inte att jag rekommenderar er Viktväktare att göra som jag, alla måste finna sitt eget sätt.

Nog om detta.....skål ;))

Idag blev det lite gammalt och lite nytt på tallriken.

Entrecote, jordärtskockspure och balsamicosås med sällskap av ruccola, morötter och fetaost.
11,5 propoints

2 portioner

2 entrecote á 150 gram

Balsamicosås

1 scharlottenlök
1/2 dl balsamvinäger
1 dl rött vin
2 dl vatten
2 msk kalvfond
1 tsk olja
Salt & peppar

Hacka lök och fräs i lite olja. Häll på vin, balsamico, fond och vatten. Låt koka ner till ca 2 dl återstår. Salt & peppra. Sila såsen.

Jordärtskockspure

3 jordärtskockor
1 potatis
1/2 msk flytande margarin
1 msk milda extra 4%
Salt & peppar

Skala jordärtskockorna och potatisarna.
Skär dem i likstora grova bitar och koka dem till de är helt genomkokta och mjuka.
Mixa potatisen och jordärtskockorna med mixern.
Tillsätt grädde, smör, salt och peppar. Var försiktig med vätskan då purén gärna kan bli för lös! Tillsätt grädden i omgångar för att hitta rätt konsistent. Krydda till önskad smak.

Salta & peppra entrecote och stek hastigt i minimalt med fett.

Bon apetit!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar