onsdag 22 januari 2014

Fläskkotlett i salviasås med ugnsrostade rotsaker 9 propoints

Tro det eller ej men jag har ALDRIG testat att laga mat med salvia tidigare. Har fått för mig att jag inte tycker om det. Men idag var det dags att ge det ett försök. Och det var ju riktigt smarrigt!

Värst vad mycket nya recept jag bjuder på den här veckan… nystarten är bra för er som följer min blogg, har liksom ny energi att ta fram nya maträtter & det är ju bra för oss alla.


Fläskkotlett i salviasås med ugnsrostade rotsaker 9 propoints
2 portioner

2 potatis
1 palsternacka
2 morötter
1 gul lök
flingsalt
svartpeppar
Hackad persilja
Örtkrydda
Pommes frits krydda
1 spray olja

2 fläskkotletter  a´ 150 gram
Lite vitlök
Salt
Svartpeppar
Smör till stekning

Sås
1/2 msk vetemjöl
1 dl vatten
0,75 dl matlagningsgrädde max 15%
0,5 msk oxfond eller 1/2 köttbuljongtärning
1 tsk salvia
0,5 msk balsamvinäger
0,5 msk chutney
Kvistarna från persiljan


Skala och klyfta potatisen, palsernacka, lök & morötter och lägg på en plåt med teflonfolie och spraya på olja och krydda. Laga i ugn i ca 25 min. Rör ner persiljan ca 5 in innan dom är klara.

Skala och hacka vitlöken. Stek kotletterna gyllenbruna i smör tillsammans med hackad vitlök, salt och peppar. Medan köttet steker vispar du ihop såsen.

Vispa ut mjölet med vattnet och häll i grädde, fond, salvia, balsamvinäger, chutney och kvistarna från persiljan. Låt såsen koka upp. Ta ur persiljestjälkarna.

Häll såsen över kotletterna och låt allt puttra några minuter.

Servera med rotsaker & sallad.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar