måndag 19 augusti 2013

Färsbiffar med citron och gräslökssås 12 propoints

Måndag och invägning. Sakta men säkert återtar vi kontrollen, Minus 2,3 kilo ner nu sen semestern tog slut.

Den här veckan kallar vi för NY vecka. Vi ska ha nya rätter varje dag, så håll ögonen öppna för nya smarriga recept.

Vi börjar med härliga biffar, annorlunda med inslag av citron som gör det mycket fräscht och lite annorlunda.


Färsbiffar med citron och gräslökssås 12 propoints
2 portioner

1 gul lök
2 små morötter
500 g nötfärs max 10 % fett
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl matlagningsgrädde 15%
2 spray olja
1/2 tsk soja
2 tsk honung
1/2 tsk kalvfond
1/2  citron, strimlat skal + pressad saft
2 msk hackad gräslök

8 potatis
Broccoli

  • Skala och finhacka löken. Skala och grovriv moroten.
  • Blanda färsen med lök, morot, salt, peppar och 1 dl grädde.
  • Forma 8 avlånga biffar. Stek dem i olja i en stekpanna ca 3-4 minuter på varje sida. Lägg åt sidan.
  • Häll i resten av grädden i pannan. Krydda med soja, honung och citronsaft.
  • Låt skyn koka ihop någon minut. Strö över citronskal och gräslök. Smaka av med salt & peppar.
  • Servera biffarna med kokt potatis och broccoli.
Jag redde min sås lite då jag inte vill ha för tunn sky. Men det är ju frivilligt.

Smaklig spis!






Måste slå ett slag för Oil sprayer, jag köper min på Viktväktarna men kanske finns det i vanlig butik också fast jag inte sett det.
Perfekt sätt att dosera olja på i matlagningen. Man sprejar i stekpannan, på potatisen som ska in i ugnen eller liknande. Så bra, endast 0,5 points per sprayning.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar