fredag 2 december 2011

Slätvarsfile med purjolök, tomat & gräslöksås 15 propoints

Idag har jag och min underbara Fredrik varit förlovade i ett år. Det firas med underbar mat och Champagne. Den här är fiskrätten är galet god, laga den och ni kommer slå alla med häpnad. Receptet kommer från Stjärnorna på slottet med viss modifiering. Något lyxigare med smör och fetare grädde men det krävs för att komma till sin fulla rätt.

 

Slätvarsfilé med purjolök och tomat samt gräslökssås 15 propoints

Ingredienser:
4 slätvarsfiléer á ca 150 gram/styck
2 purjolökar, sköljda, ansade, fint skurna
4 tomater, skalade, urkärnade och tärnade
0,5 dl torrt vitt vin
2 scharlottenlökar, finhackade
saften av ½ citron
20 gram smör
salt och peppar

Såsen:
1 dl vitt vin
1 msk dragonvinäger
1 dl kelda matlagningsgrädde 27%
100 gram osaltat smör
2 msk finhackad gräslök
salt och peppar

8 potatisar


Fräs purjon i smör i en liten kastrull tillsätt så mycket vatten att det knappt täcker. Sjud utan lock på medelvärme tills allt vatten kokat in.
Tillsätt tomaterna, salta och peppra, och håll varmt.

Smöra en platå (en tjockbottnad traktörpanna fungerar också), lägg fiskfiléerna i densamma, salta och peppra först på undersidan och salta på ovansidan, slå schalottenlöken runt i vin och citronsaft, tryck ett smörat smörpapper mot fisken och låt koka upp. Sjud ca 2 min. Håll fisken varm!

Sila av vätskan i en såskastrull, tillsätt grädde, vinäger samt vitt vin, reducera till hälften, i med smöret klickvis under vispning. Se till att det inte börjar koka! Smaka av med salt och peppar, och sist gräslöken.

Lägg tomat- och purjoblandningen mitt på en varm tallrik, lägg fisk ovanpå samt slå såsen runt. Servera med nykokta små potatisar.



Jag fick helt underbara rosor av Fredrik, älskar stora röda rosor, det är kärlek det. Jag hade bestämt mig för att ge Fredrik en klocka som jag visste han verkligen ville ha. Beställde den på nätet. Givetvis kom den inte i tid så jag fick göra en skön kopia att slå in. Var nog minst lika nöjd med den som själva presenten i sig själv.  Ser ju sjukt äkta ut fast den är gjord av papp.



Over & out - with love


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar