måndag 11 juni 2012

Fläskfilé med pepparsås 12 propoints

Idag har jag haft ledigt eftersom jag jobbade i lördags. Tur det för jag har varit lite seg efter helgens hippa.

Varit nere på stan och köpt alla underkläder till bröllopet, skönt att det är klart.

Sen var jag på sturebadet, efter 30 min simning så fick jag en 80 min massage. En present från Fredril från förra året, var liksom dax nu tyckte jag.

Sen har vi träffat prästen idag och gått igenom allt inför stora dagen. Känns så härligt.

Middagen fick bli det jag planerat för i lördags, blev ju kidnappad då ;))
Lite lyxigt på en måndag men sånt e livet.

Fläskfilé med pepparsås 12 propoints

4 portioner

600 gram fläskfilé
8 potatis
1 gul lök
2 1/2 dl matlagningsgrädde Max 15%
1 dl vatten
Köttbuljong el fond
2 msk dijonsenap
Pepparmix - five peppers
Salt & peppar
Olja
Soja
Milda culiness

Skala potatis och lök. Klyfta och lägg på plåt med teflonfolie. Salt & peppar och lite olja. In i ugn 225 grader i ca 30 min.

Skiva fläskfilen i ca 2 cm tjocka skivor. Krydda med five peppers och salt.

Smält lite milda i en stekpanna. Tillsätt ordentligt med pepparmix och fräs. Häll på grädde, vatten, fond, senap och soja. Koka ihop och krydda upp efter tycke och smak. Ju längre såsen får koka ihop, desto godare.

Stek filen hastigt i het panna. Lägg över köttet i såsen. Läska ur pannan och ha i såsen.

Servera med potatisen och kanske en tomatsallad och lite sparris.

Bon apetit.

Snart blir det jordgubbar och Sverigepremiär i fotbolls EM.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar