måndag 27 oktober 2014

Senapskryddad pannbiff med coleslaw på rotselleri & äpple 13 propoints - Linas matkasse vecka

Linas Matkasse vecka!!

Idag startar vi veckan då jag via Buzzador ska testa Linas matkasse. Jag kommer följa recepten mer eller mindre men tar kanske mindre mängd av tex potatis. Jag kommer även räkna ut points på samtliga måltider.

Detta recept var mycket gott & fräscht och passade även in i en viktväktares liv.

Senapskryddad pannbiff med coleslaw på rotselleri & äpple 13 propoints
4 portioner

500 gram nötfärs
1/2 dl ströbröd
1 dl lättmjölk
1 ägg
1 tsk salt
Svartpeppar
2 spray olja

500 gram rotselleri
1 grönt äpple
1/3 rödlök
1/2 kruka persilja
1 1/2 dl rysk yoghurt 17%
2 msk vittvinsvinäger
1/2 msk senap
2 krm salt

8 potatis
1 spray olja
Salt & peppar.


Sätt ugnen på 250 grader.

Skala & finstrimla rotselleri. Koka i ca 1 min i lättsaltat vatten. Häll av och spola i kallt vatten.
Finstrimla äpple och finhacka löken. Grovhacka persilja.

Blanda ihop yoghurt, vinäger, senap & salt i en bunke. Vänd ner sellerin, äpple & persilja. Toppa med röklök.

Skala och dela potatis och lägg på teflon på en ungsform. Spraya med olja & krydda. Ställ in i ugn i ca 25 min.

Blanda ströbröd, mjölk, ägg, senap, salt & peppar i en bunke. Låt svälla en stund och vänd sedan ner färsen. Blanda väl & forma till 8 biffar.

Stek biffarna i lite olja på medelvärme.

Servera biffarna med coleslaw och potatis.

I Linas recept var det kummin, både i biffarna & på potatisen. Jag är inte så förtjust i den kryddan så det valde vi bort. (1 tsk hel kummin på potatis & 1 msk hel kummin i färsen)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar