lördag 31 maj 2014

Kall inkokt lax med kall sås, inlagd gurka och nypotatis 11 propoints

Hallå där!

Ja jag vet att jag blivit dålig på nya recept, men just nu testar jag lite 5:2 kombinerat med viktväktarna och då blir det inte lika mycket nya recept.

Tror egentligen inte på att fasta men eftersom både jag & min man inte får önskvärda resultat med viktminskningen just nu så tänkte vi ge kroppen en chock och det funkar.

De dagar vi inte fastar är det fortfarande viktväktartänk som gäller. Har hittills gått ner i snitt 1 kg per vecka med 5:2/Viktväktarna så det känns bra.

Men för att ni inte ska överge mig helt så kommer här ett nytt somrigt recept. Laga, ät & njut.

Kall inkokt lax med kall sås, inlagd gurka och nypotatis 11 propoints
4 portioner

4 bitar portionslax a 125 gram
1 liter vatten
2 msk vinäger
3 tsk salt
1 nypa socker
5 st vitpepparkorn
2 st kryddpepparkorn
1 lagerblad
1 st liten gul lök
1 st liten morot
3 st dillkvistar

8 potatisar

Inlagd gurka: 
Tunt skivad/hyvlad färsk gurka saltas och läggs under press i ca 30 min. Rör ihop en lag av 1 dl vatten, 1 msk ättiksprit och 2 msk sötningsmedel samt hackad persilja, Pressa ut saften och slå lagen över gurkan och låt dra till sig

Sås:
1 1/2 dl crème fraiche 15%
1 msk lättmajonnäs
Dill
Salt & citronpeppar & peppar
Pressad citron
Ev sötningsmedel

Rör i hop crème fraiche med majonnäs och kryddor. Blanda ut med vatten till lagom tjocklek. Klipp ner dill. Ställ kallt.

Skala och dela grönsakerna i grova bitar.
Koka upp vattnet med de övriga ingredienserna och låt lagen koka 5-10 minuter så att den får smak.
Lägg fisken i kastrullen och låt sjuda ca 3-5 minuter. 
Ta kastrullen av värmen och låt lag & lax svalna. Ställ i kylen över natten eller minst 1 timme.

Servera fisken tillsammans med kokt potatis, inlagd gurka och den kalla såsen.

Over & out …. tills nästa gång!

 


 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar