fredag 9 maj 2014

Ankbröst med scharlottenlökscremé, balsamicosås & råstekt potatis 14 propoints

Den här rätten har jag nog bloggat förut, för typ länge länge sedan. Men så bra så den förtjänar sin plats i bloggen igen. Faktum är att receptet kommer från Restaurang Två i Stockholm. Fick såserna där till majskyckling en gång för massor av år sedan och efter mitt besök ringde jag dit och fick reda på hur jag skulle laga den underbara schalottenlökscremen.

Laga, ät & njut!!

Ankbröst med scharlottenlökscremé, balsamicosås & råstekt potatis 14 propoints.
4 portioner

2 ankbröst ca 700 gram. - 6 propoints per person.
OBS! Med fettkappan bortskuret när man äter, med fett snackar vi ca 14 propoints
8 potatisar
2 tsk olja
Salt & peppar

Broccoli - kokt

Skala & skiva potatis. Lägg i ugnsform med teflonark och spraya med olja. Salta & peppra. Stek i 225 grader i ca 20 min.

Scharlottenlökscremé 3 propoints

5-6 stora scharlottenlökar
1 tsk olja
2 dl matlagningsgrädde 15% ( blir säkert gott med magrare oxå om man vill)
3 cl rött portvin
Salt & peppar.

Hacka lök och stek mjuk i lite olja. Häll på portvin och grädde och koka ihop till en krämig konsistens. Mixa med stavmixer och smaka av med salt och peppar.

Balsamicosås - 1 propoints

2 scharlottenlök
1/2 dl balsamvinäger
1 dl rött vin
3 dl vatten
3 msk kalvfond
1 tsk olja
Salt & peppar

Hacka lök och fräs i lite olja. Häll på vin, balsamico, fond och vatten. Låt koka ner till ca 2 dl återstår. Salt & peppra. Sila såsen.

Skär rutmönster på ankbrösten på fettsidan. Salt & peppra.
Stek i ugn på 150 grader tills ankan har en innertemp på ca 55 grader. Svep in i folie och låt den vila ca 10 min på varmt ställe, tex spisen.

Skiva upp ankan och servera med potatis, broccoli och såserna.

I kväll laddar vi med Justin Timberlake i högtalarna. Blir konsert på Tele 2 arena imorgon. Jag är inte på konsert så ofta så det ska bli superkul.

Over & out!













2 kommentarer:

  1. Hej! Saknar dig och dina jättegoda recept tack vare dig har jag lyckats med att gå ner mer än 15 kg. Hoppas att det kommer flera goda recept från dig.Saknar dig!

    SvaraRadera
  2. Hej Göran,

    Ledsen att jag har varit lite frånvarande. Är inne i en period då jag testar lite 5:2 då min vikt stått stilla så länge och det innebär mindre matlagning. Men lovar att komma med fler recept. Du får laga igenom dom som finns till att börja med.
    Kul att höra att jag kunnat bidra till din viktnedgång.
    //Cecilia

    SvaraRadera