tisdag 12 mars 2013

Ljummen asiatisk sallad 6 proponits




Idag firar jag & min man 4 år, ja alltså 4 år sedan vi blev tillsammans. 4 underbara år och jag ser fram emot många fler.

Vi fick ett antal flaskor av ett par vänner i bröllopspresent, de var alla markerade olika. En flaska bubbel var markerad med "En regnig tisdag". Det är tisdag, det regnar inte men kyla kanske räknas. Den korkade vi upp och åt en av de bättre sallader jag lagat på länge.





Sweet lord vad gott detta är, laga det eller ångra dig för resten av livet.


Ljummen asiatisk sallad 6 propoints
4 portioner

100 g blandad sallad
100 g skivade champinjoner
1/2 gurka 
500 g strimlad lövbiff 
2 tsk olivolja 
2 skivad rödlök 
1 skivad vitlöksklyfta 
2 strimlade morötter
150 g sockerärter 
150 g färsk spenat
80 gram fetaost 10%
1 mango

2 msk japansk soja
1 tsk vittvinsvinäger
1 msk råsocker

Dressing:
6 msk teriyakisås 
3 msk balsamvinäger 
2 tsk fransk senap 
4 msk vatten

Strimla lövbiffen & blanda med soja, råsocker & vinäger.

Blanda samman dressingen. 

Fördela salladen, tärnad mango och gurkan på tallrikar.

Bryn köttet hastigt i het stekpanna i hälften av oljan. Häll över på ett fat och ställ åt sidan så länge. 
Fräs lök, vitlök och morötter i resten av oljan. Tillsätt sockerärter och låt dem fräsa med någon minut. 
Häll i dressingen och vänd ner spenaten och köttet. Fördela över salladen. Garnera med tärnad fetaost.






2 kommentarer:

  1. Vill bara tacka för en underbar blogg och fantastiska recept. Jag lagade din Biffwok från januari till middag idag och höll på att svimma för den var så god. Måste alltså testa dagens recept också eftersom du rekommenderar det så varmt. Jag kämpar också med viktväktarna för att komma i bikinin och din blogg gör det enormt mycket lättare och roligare så tack igen!

    SvaraRadera
  2. Hej Greta,

    Vad kul att du gillar min blogg och skriver så snällt om den. Uppskattas och får mig att fortsätta. Hoppas kunna fortätta leverera bra & goda recept.
    //Cecilia

    SvaraRadera