onsdag 23 januari 2013

Falukorvsgryta med honungsäpplen 12 propoints

Jag älskar ju korv & tyvärr blir det lite mycket poäng men det kan det vara värt ibland. Här kommer ett recept som en kollega tipsade om. Kommer från Ica egentligen så jag har bara modifierat det lite för att få det lite smalare.

Lite annorlunda smaker & väldigt gott faktiskt. Allt gifter sig väldigt bra!

Falukorvsgryta med honungsäpplen 12 propoints
4 portioner

500 gram Lithells korv 9%
8 potatisar
2 gula lökar
2 äpplen
1 hönsbuljongtärning
2 msk honung
1 tsk olja
1 msk senap
1/2 dl russin
1-2 dl vatten
1 dl matlagningsgrädde 15%
Svartpeppar
Strimlad persilja


Koka potatis.

Skala och skär gula lökar i smala klyftor. Dra av skinnet, dela och skär falukorv i bitar.
Skala, dela, klyfta och kärna ur äpplen.

Fräs löken mjuk i olja. Tillsätt korven. Fräs en stund. Tillsätt sedan äppelklyftorna, smula över hönsbuljongtärning. Fräs ytterligare 2-3 minuter.
Tillsätt honung, senap, russin och vatten + grädde. Sjud under lock tills potatisen är klar. Smaka av med svartpeppar. Blanda i strimlad persilja.

Servera med den kokta potatisen.

Bon aptit!


2 kommentarer:

  1. Hej,
    Grattis till din viktnedgång! Jag ska börja ta tag i min nu.
    Helt fantastisk sida med spännande recept. Har precis hittat din blogg, så jag har inte hunnit prova några ännu, men det ska bli!
    Hur ser dina luncher ut, äter du samma mat då?
    Fortsatt lycka till!
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Jag äter matlåda då jag har, dvs samma mat som till middagen. Men ibland så tar jag bara en Naturdiet shake (5 propoints) och en fruktsallad. Viktväktarna tycker man ska äta mat men jag blir mätt på det och det håller mig i kontroll. Går jag ut och äter har jag ingen koll på hur mycket poäng jag får i mig.

    Lycka till, hoppas du får glädje av mina recept.

    //Cecilia

    SvaraRadera