tisdag 25 december 2012

Julen 2012

Hallå,

Yes,  jag lever. Hade ni börjat fundera över vart jag tagit vägen?
Har helt enkelt inte haft varken tid, lust eller ork att blogga. Veckan innan jul var intensiv, mycket på jobbet och massa fix efter jobbet. Naglar som skulle fixas, hår som skulle klippas & klappar köpas.

I fredags var vår härliga granne förbi med en julpresent, en korg full med frukt & godsaker. Tack söta Linda.



Fick oxå lägga in sill lite snabbt innan det var dax att gå och lägga sig.

Det här receptet är så basic men oxå det godaste jag vet, precis så här ska sill smaka.

Inlagd sill  6 bitar - 2 propoints

En burk Abba Inläggningssill
0.5 dl ättiksprit (12%)
2 dl strösocker
1.5 dl vatten
1 lagerblad
5 st kryddnejlikor
2 tsk krossad kryddpeppar
0.5 tsk krossad vitpeppar
1 rödlök


Koka en lag av ättikssprit, vatten, strösocker, lagerblad samt kryddor.
Låt lagen svalna till kylskåpskall temperatur.
Skölj filéerna och skär dem i bitar.
Varva sillen med 1 skivad rödlök och häll på lagen, (det är viktigt att lagen täcker sillen).
Låt den inlagda sillen stå 1-2 dygn i kylen innan servering. Kolla om du eventuellt behöver tillsätta mer socker.




När jag väl jobbat klart i lördags kl 16:00 infann en underbar känsla sig. Så skönt med ett par dagar ledigt. Vi firade in julen med Hummer & ett gott vitt vin. Lyxigt värre.





I söndags var vi och hämtade mina föräldrar på flygplatsen. Härligt att ha dom här, då blir det jul på riktigt. Vi gjorde en pasta och sen blev det uppesittarkväll med Bingolotto. Blev inga miljoner utan vi får jobba nästa år också.




På julaftons morgon hade tomten lämnat paket i strumpan, så trevligt. En bok av min favorit bloggare Fredrik Backman. Ser fram emot härlig läsning med många skratt. Läser ni inte redan hans blogg så gör det. Jag är ju barnsligt förtjust i julklappar, både att få och att ge. Det är nog inte något jag kommer växa ifrån.




Efter en härlig frukost så fixade vi ordning med gottebord, rimmade på paket, och när klockan väl var 14:30 kickade vi igång julfirandet med glögg, skrapning av trisslotter & döda tomten.
Ja det låter ju lite värre än vad det är. Vi tävlar om vem som kan få ner tomten med små bollar och vinner man så slipper man hjälpa till med disken. Vinnare i årets "döda tomten" blev pappa.










 Sen blev det hos oss precis som i de allra flesta Svenska hem Kalle Anka kl 15:00.
Mamma & pappa njöt av Kalle & hans vänner & jag och Fredrik förberedde Julbordet. Vi åt massa gott, drack nubbe & sjöng visor. En klassisk julafton helt enkelt.








Efter middag blev det paket öppning. Vi läste rim och njöt av våra presenter. Av Fredrik fick jag Body scrub & scrub vante, små söta plåtaskar till piller och liknande, en klocka, Clean duo - Warm cotton & Skin. Den nya Skin luktar jättegott, kul med en ny doft. Jättefina paket.

Av mamma & pappa fick jag/vi en jättefin tomte, som heter Eskil, en muddlare, Retro (spel). Jättefina saker.

Sen blev det kaffe & avec och jag läste min traditionella berättelse om 10 små tomtenissar. En tragikomisk berättelse om att antal tomtar som får ett hemskt öde.

Sen blev det spelkväll in på sena timmen. En mycket trevlig julafton helt enkelt.


Idag är man lite seg och det vankas Lutfisk till middag. Inte min favorit, men tre av 4 vid middagsbordet var överlyckliga.


Lutfisk med vit sås 10 propoints
4 portioner

1,5 kg lutfisk, urvattnad
4 tsk salt

Sås:
3 msk smör
3 mskvetemjöl
5 dl mjölk
Salt & vitpeppar


Tillbehör:
8 potatis
Små gröna
Kryddpeppar
Senap
Salt

Tillagning
1. Sätt in fisken i en smord ugnsform i 200 grader ca 45-55 min.
2. Såsen: Smält smöret i en kastrull. Vispa i mjölet och sjud blandningen ca 2 min.
3. Späd med mjölk, lite i taget under ständig vispning. Salta och peppra och låt såsen koka 3-4 min utan lock. Värm före servering.
5. Servera lutfisken tillsammans med sås, kokt potatis, gröna ärter, senap och kryddor.







Ett par dagar kvar nu bara, sen bär det av på semester. New York, Miami & kryss med Celebrity Reflection. Ska bli så kul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar