tisdag 15 april 2014

Ugnsbakad torsk och ljummen matvetesallad med rödbetor 10 propoints

Idag blev det en fräsch sallad med torsk. Riktigt slankt & mycket gott.

Ugnsbakad torsk och ljummen matvetesallad med rödbetor 10 propoints
2 personer

2 st torskrygg à 150 g
1/2 tsk salt
1/2 krm svartpeppar, nymald

Matvetesallad:
300 g rödbetor
1 1/1 st vitlöksklyfta
1 msk timjan, hackad färsk
Nypa salt
Nypa strösocker
1 tsk olja
1 dl matvete, helt
1/2 st grönsaksbuljongtärning
1 msk citron, pressad
50 g fetaost

Sallad:
1/2 st romansallad, huvud
1 msk citron, pressad
1 msk olivolja
1 krm salt

Garnering:
timjan, färsk
citronklyftor


Matvetesallad: 
Sätt ugnen på 200°. Skala och tärna rödbetorna. Lägg tärningarna i en långpanna med bakplåtspapper.
Skala och hacka 1 1/2 vitlöksklyfta. Strö vitlök och timjan över rödbetorna. Spraya över olja. Strö på salt och socker och blanda väl. Bred ut blandningen i ett jämnt lager. Stek mitt i ugnen 10 min. Rör om och sänk värmen till 150 grader. Stek 10 min till.

Koka matvetet enligt anvisning på förpackningen, tillsammans med buljongtärning. Låt vetet ånga av.
Blanda rödbetor och matvete med citronsaft. Riv fetaosten över.

Fisk:
Salta och peppra fisken på båda sidor och lägg dem på teflonpapper i en form. Spraya olja över fisken.
Ugnsbaka fisken mitt i ugnen ca 15 min, tills fisken vitnat. (57 grader)

Sallad:
Skölj och grovhacka salladen. Vispa ihop citronsaft, olja och salt. Ringla hälften av dressingen över salladen och resten över fisken och matvetesalladen vid servering. Garnera med färsk timjan och citronklyftor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar