söndag 22 september 2013

Lasagne 10 propoints


Idag är jag trött & sliten. Var på tjejfest igår och hade det sjukt roligt, men det tar på krafterna. Så medans jag låg på soffan och tog en tupplur fixade mannen middag. Sämre kan man ha det.

Såg & hörde denna låt för första gången igår, så dålig så den är bra.
http://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

Lasagne 9 propoints
6 portioner

500 gram nötfärs
1 burk krossade eller passerade tomater
2 gul lök
2 klyfta vitlök
2 tsk olja
2-3 tsk buljongpulver
4 msk ketchup
4 msk tomatpure
Salt & peppar
1 tsk oregano
9 lasagneplattor
3 dl minimjölk
3 msk mjöl
2 dl crème fraîche parmesan & vitlök
100 gram riven ost Max 10%


Fräs lök i olja, pressa i vitlök. Tillsätt färsen och stek. Krydda färsen och tillsätt tomater, lite vatten och buljong. Häll i ketchup, kryddor och tomatpure. Låt puttra ca 20 min under lock.

Häll mjöl i en kastrull och rör ihop med lite av mjölken. Vispa ihop till en slät crème. Tillsätt resten av mjölken och koka upp under omrörning. Låt puttra ca 3 min. Tillsätt crème fraîchen och koka upp.

Spraya lite olja i en ugnsform och häll lite av vita såsen i botten. Lägg på 3 plattor. Häll på hälften av köttfärsåsen och lite vit sås. Lägg på ytterligare 3 plattor. Häll på resterande köttfärssås och sista 3 plattorna. Toppa med resten av den vita såsen och riven ost.

Grädda i ugn på 200 grader i 20 min tills Lasagnen fått en fin färg..

Servera med en god sallad..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar