söndag 5 april 2020

Sirapslimpa

Catarina Königs Sirapslimpa

2 bröd
Ingredienser
50 g jäst
5 dl vatten
1 1/2 dl  sirap
2 tsk salt
5 dl rågsikt
Ca 8,5 dl vetemjöl
120 g smör, rumstempererat
1 ägg, att pensla brödet med
Gör så här
Ta fram bakmaskinen och sätt på degkrogen, nu skall det bakas det godaste brödet någonsin!
Smula ner jästen i bunken. Värm upp mjölken till 37 grader i en kastrull, fingervarmt.
Häll den ljumna mjölken över jästen och lös upp.
Tillsätt mörk sirap, brödkryddor & salt. Sätt igång bakmaskinen och tillsätt rågsikten. Klicka i smöret i mindre bitar under tiden degen körs i maskinen. Smöret skall arbetas in i degen.
Tillsätt vetemjölet successivt och när allt mjöl är i, låt degen arbetas i maskinen ca 10-12 min. Ju längre degen knådas desto mer stärkelse-gluten frisläpps och ger ett fantastiskt trevligt och saftigt bröd.
Ta bort bunken från bakmaskinen, sikta över lite mjöl och täck med en handduk. Låt jäsa 45 min.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Utan att knåda degen, dela den i två lika stora delar.
Lägg och forma in bakplåtspapper med händerna i två brödformar. Lägg en degbit i varje och täck bröden med handduk. Låt jäsa ytterligare 35 min.
Sätt ugnen på 190 grader.
När brödet jäst klart. Vispa upp ett ägg och pensla bröden.
Sätt in i ugnen i 40 min. (Efter 20 min sänk värmen till 170 grader) Innertemp 96 grader.
Ta ut de gyllene bröden!  Om man vill kan man- pensla på bröden med lite sirap som du blandat ut med lite vatten. Fin glans och härlig smak! (Dock inte ett måste, brödet är redan så fint som det är)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar