söndag 29 december 2013

Urspårning avslutas med husmansfavorit - Stekt fläsk med löksås!

Okej bloggisar, det var ett tag sedan.

Det har varit jul & strax nyår. 
Jag har spårat ur… det har säkert vissa av er listat ut redan…
Under hösten har jag tappat fotfästet lite och helt klart gått upp på tok för mycket i vikt. Trivs inget vidare med det så efter nyår blir det omstart.

Ni som lever med samma problem som jag, dvs missbrukar mat & godsaker vet att viktväkteriet är det enda sättet att hålla det under kontroll, men ni vet också att man ibland faller dit, det går säkert att jämföra med andra typer av missbruk. Men det betyder inte att man måste vara "fast" i skiten igen utan man tar tag i saken och kommer på rätt bana igen. Och det ska jag göra efter nyår.

Men jag passar på mitt i mitt "missbruk" att laga nått jag verkligen älskar men som inte hur man än gör går att göra viktväktar vänligt.

Stekt fläsk med löksås - på tok för mycket points
4 portioner

600 g rimmat fläsk
3 dl lättmjölk
3 dl köttbuljong
3 st stora gula lökar
3 msk mjöl
1 msk smör
salt
peppar
socker

1. Stek fläsket i smör i stekpanna så det får en fin krispig yta. Peppra lite.

2. Värm mjölk, buljong och grädde i en kastrull.

3. Skala och hacka löken och lägg den i en kastrull med smör i. Låt den bli mjuk men inte brun. Red av med lite mjöl och häll över den varma mjölkblandningen. Smaka av med salt, peppar och socker. För extra smarrig & onyttig sås tillsätt stekfettet från fläsket.

4. Servera med kokt potatis.



2 kommentarer:

  1. Samma här men nu är det tuffa tag igen :)
    Badsemester om två månader

    SvaraRadera
  2. Vi får kämpa på tillsammans Maria :-)

    SvaraRadera