lördag 16 augusti 2014

Boktips - Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson

Boktips - Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson



Jag skriver ju normalt om mat, resor & liknande men eftersom jag är stolt syster till Camilla Davidsson som i dagarna släpper sin debutroman, Under vintergatans alla stjärnor så måste jag ju skriva om detta.

När min syster för drygt ett år sedan sa att hon börjat skriva en bok så skrattade jag lite lätt för mig själv, ännu ett av hennes infall… min syster har alltid gjort det som fallit henne in så varför inte skriva en bok. När hon 6 månader senare berättar att hon nu skickat boken till ett förlag som beslutat sig för att ge ut boken blev jag stum av beundran. Det är ca 2 promille som lyckas med att ge ut en bok. Helt klart imponerad blev jag.

Självklart var jag riktigt nyfiken på boken när jag fick den i min hand min första semesterdag på Fårö, där hon driver ett Bed & breakfast under sommaren. Parkerade mig & mannen på en handduk på stranden & började läsa, och det gick fort vill jag lova.

Ganska snart glömde jag bort att det var min egen syster som skrivit boken, började leva mig in i karaktärerna och njöt av boken som var väldigt härligt skriven. Till och med jag som inte är en vandrare blev ju ta mig sjutton sugen på att vandra Caminon till Santiago de Compostela.

Min syster har lyckats med en mysig feelgood roman & jag ser fram emot kommande böcker om Emma. 

Så här presenterar förlaget hennes bok: 

UTARBETAD FLYR EMMA karriärjobbet i Stockholm för att söka lyckan i London. Där bor Eric, amerikanen hon är förälskad i. Förhållandet blir passionerat men utvecklas inte som hon tänkt sig. Av en tillfällighet hör hon talas om en tusenårig pilgrimsled i norra Spanien och får för sig att den är vad hon behöver för att reda upp sitt liv. Med sina gamla träningsskor och en ryggsäck packad med lite av varje tar hon sig an de åttio milen till Santiago de Compostela mitt i sommaren.

Under långa dagar till fots tvingas hon konfrontera sitt förflutna. Längs vägen möter hon en rad färgstarka personer från olika delar av världen och oväntade vänskapsband uppstår. Emmas infall utvecklas till en omvälvande resa som får henne att ifrågasätta sina livsval och allt hon någonsin trott på.

Under Vintergatans alla stjärnor är första delen i trilogin om trettioettåriga Emma och hennes sökande efter kärlek, lycka och meningen med livet. Det är också berättelsen om hur en tusenårig pilgrimsled kan förändra ett liv …


SANTIAGO DE COMPOSTELA i norra Spanien är slutmålet för Caminon, ett nät av katolska pilgrimsleder med anor från 800-talet. Populariteten växer stadigt och år 2013 gjorde över 200 000 personer vandringen. Den vanligaste leden, el Camino Francés, är närmare 80 mil lång och börjar i sydvästra Frankrike. Många pilgrimsvandrar av religiösa eller andliga skäl. Andra ser det som en möjlighet att få en paus från vardagens alla måsten och ge sig själv tid till stillhet, eftertanke och reflektion – kanske med en önskan att finna ro i själen.

Boken finns redan nu i bokhandeln och på nätet, Adlibris, Bokus, CDON, Ginza mfl och både jag & min man gillade boken. Så vill ni läsa en riktigt härlig bok så spring & köp. Jag hoppas på en filmatisering och har både den ena & den andra skådespelaren klar i mitt huvud. Haha think big!!

Om ni inte vill köpa den inbunden så kommer den släppas på pocket av pocketförlaget under nästa år.


Over & out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar