onsdag 7 mars 2012

Örtkryddad kassler 9 propoints

Idag var en helt vanlig dag. Mycket att göra på jobbet och pendeltåget strulade. Men som Fredrik sa, skit i det snart är vi hemma och då är det Lill-lördag.

Nu är vi hemma och lagar mat med ett glas vin i handen. Myyys!

Testar ett Viktväktar recept idag.

Örtkryddad kassler ProPoints® värde: 9

Portioner: 4

800 g Potatis
1 st Purjolök
2 dl Ost riven max 17%
½ tsk Salt
2 krm Svartpeppar
2 dl Lättmjölk 0,5%
400 g Kassler (fett bortskuret)
3 msk Senap
½ dl Persilja
1 msk Dragon
2 tsk Margarin flytande 80%
2 st Tomat

1. Skala och skiva potatisen tunt. Ansa och strimla purjolöken. Lägg ca hälften av potatisen i en lätt smord eldfast form. Lägg purjolöken över. Salta och peppra.

2. Fördela hälften av osten över. Lägg resten av potatisen över det hela. Häll över mjölk och margarinet. Sätt in formen mitt i ugnen 225 grader och låt det steka ca 25 minuter.

3. Blanda under tiden samman senap, smulad dragon och hälften av persiljan.

4. Skär kasslern i tunna skivor. Bred fyllningen på hälften av kasslerskivorna. Lägg de andra kasslerskivorna ovanpå.

5. Lägg de dubbla kasslerskivorna över potatisgratängen och strö över resten av osten.

6. Lägg på tomatskivor och låt det hela steka ytterligare ca 25 minuter eller tills potatisen är mjuk. Strö persilja över.

Det här var riktigt gott. Massor av härliga smaker. Vi älskar ju kassler och det var kul med ett nytt recept.

Bon apetit och over & out som jag brukar säga.



3 kommentarer:

  1. åhh detta såg riktigt smarrigt ut!!! själv hade jag grönpepparkyckling... blev en favorit!!!

    SvaraRadera
  2. Läste receptet på grönpepparkyckling, lät gott. Är lite tveksam över så mycket grönpeppar. Var det starkt? Lät du det stå och dra i kylen först?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade mera grönpeppar än vad det stog i receptet! älskar grönpeppar... va inte starkt för det.. Grönpepparn i lag är starkare... jag tog kycklingfile, brynte till dem lät dem bli klara i ugnen. sen delade jag varje file i 4 delar, gjorde såsen hällde över. sen stog de o drog i 5 tim eller nått. jag är ju föräldrarledig så jag står typ i köket hela tiden känns de som. Sen upp 6 varje dag haha så jag förbereder middagen vid lunchen oftast. men det var riktigt gott.

      Radera